همه چیز درباره ترکیه 2023

در مقاله همه چیز در ترکیه قصد داریم از زوایای مختلف کشور ترکیه را بررسی و نکات مهم درباره ترکیه را با شما به اشتراک بگذاریم. این کشور شبیه یک مستطیل است. آب و هوای کشور ترکیه کوهستانی و بارانی به حساب می آید.  کشوری پهناور در منطقه ای مهم و نزدیک به بهترین کشورهای اروپا. کشور ترکیه دارای آب و هوای بسیار مطبوع و جلگه ایست که طبیعت شگفت انگیز و بکری دارد. ترکیه به لحاظ استراتژیک در اوراسیا واقع شده و موقعیت جغرافیایی خاصی دارد.

همسایه گان کشور ترکیه بسیار متعدد هستند . از کشور عراق ،سوریه، ایران، ارمنستان ، تا بلغارستان و یونان و گرجستان. این موقعیت ویژه با آب و هوایی معتدل و مکان های توریستی فوق العاده باعث شده هر سال هزاران هزار مسافر ایرانی به ترکیه سفر کنند.

زبان مردم ترکیه

زبان رایج بین ترک ها یا زبان مردم ترکیه ، ترکی است. که به آن اصطلاحا زبان استانبولی نیز میگویند . زبان مردم ترکیه با حروف لاتین نوشته میشود این در صورتیست که در گذشته حروف زبان ترکی استانبولی به خط عربی نوشته میشد اما از موقع سر کار آمدن آتاتورک در ترکیه ، زبان نوشتاری کشور ترکیه از عربی به لاتین تغییر پیدا کرد. 

همه چیز درباره مذهب مردم ترکیه

236 کلیسا در ترکیه در مجاورت مساجد قرار دارند. این نکته نشان دهنده این است که در این کشور احترام زیادی به ادیان مختلف گذاشته میشود. آخرین آمار ها در این کشور نشان میدهد که 98 درصد مردم ترکیه مسلمان هستند و مابقی کلیمیان و مسیحیان و غیره را تشکیل میدهند. غالب مردم ترکیه سنی هستند .  اکثر حنفی ها در ترکیه در مرکز و غرب کشور سکونت دارند.  بزرگترین گروه مذهبی در ترکیه حنفی ها هستند که از امپراطوری عثمانی تا به الان در کنار دیگر ادیان الهی در آرامش و دوستی زندگی کرده اند.

مذهب مردم ترکیه

 جالبترین نکته در این باره این است که در سال 1928 قانونی در این کشور به ثبت رسید که طی آن دولت  ترکیه لائیک معرفی شد.  یعنی تفکیک دین از سیاست در ترکیه به صورت قانون درآمده است و دین از سیاست در ترکیه از هم جدا هستند.

فرهنگ مردم ترکیه

موقعیت جغرافیایی ترکیه به شکلی است که از یک سو با اروپا و سویی دیگر با آسیا اشتراکاتی دارد و همین امر باعث آمدن توریست های اروپایی در ترکیه میشود. وجود توریست های مختلف و همسایه بودن با کشورهایی از دو قاره اروپا و آسیا ، موجب مهمتر شدن نقش فرهنگ مردم ترکیه شده است.

ترک ها افرادی خانواده دوست و صمیمی و مهربان هستند. نقش تعیین کننده در خانواده های ترک را مرد خانواده ایفا میکند و طبق قوانین ترکیه زن بعد از ازدواجش نام خانوادگی شوهرش را میگیرد . قوانین ازدواج در ترکیه کمی با ایران تفاوت دارد. مثلا چند همسری در ترکیه غیر قانونی است. ازدواج در ترکیه باید بطور رسمی ثبت شود و چیزی به عنوان ازدواج مذهبی در ترکیه اعتبار ندارد. روش ازدواج در ترکیه هم معمولا به صورتیست که در ابتدا دختر و پسر با هم آشنا شده و بعد از آشنایی ، خانواده های خود را در جریان میگذارند.موقعیت جغرافیایی ترکیه

نقشه ترکیه

کشور ترکیه از نظر جغرافیایی کشوری وسیع به حساب می آید. ترکیه در میان شش کشور آسیایی و دو کشور اروپایی احاطه شده است. مرز زمینی بین ترکیه و سوریه بیشتر از بقیه کشورهاست. آیین کشور از سه طرف به آب راه دارد.  دریای مرمره ، دریای سرخ، دریای اژه و دریای مدیترانه این آب ها را تشکیل میدهند.  کشور ترکیه از طریق بنادر و تنگه به این آبها متصل میشود. موقعیت ژئوپولوتیک ترکیه بسیار بسیار مهم است زیرا ترکیه پلی بین اروپا و آسیا به حساب می آید.

مکان های دیدنی در ترکیه

همه چیز درباره ترکیه دست به دست هم داده اند تا این کشور را از همه جهت منحصر به فرد جلوه دهند. اگر قصد سفر به ترکیه را دارید بهتر است بدانید که تعداد شهرهای توریستی ترکیه بسیار زیاد است و بیشمار جاذبه های توریستی در ترکیه  وجود دارد که باعث میشود شما از سفرتان دو چندان لذت ببرید.   در اینجا سعی میکنیم بعضی از معروف ترین جاذبه های توریستی در ترکیه را برای شما لیست کنیم. لازم به ذکر است که توضیح درباره هرکدام از مکان های زیر نیاز به مقاله ای جداگانه و مفصل دارد.

مسجد سلطان احمد   ایاصوفیه       مسجد و مقبره شمس  آنیت کابیر 

موزه تمدن آناتولی  موزه آنتالیا       مسجد حاج بیرم   ساحل کاپوتاس   ترمسوس  

مسجد عزیزیه       آرامگاه مولانا     باغ پروانه قونیه   منطقه سلطان احمد   

آب و هوای ترکیه

با نظر به اینکه وسعت کشور ترکیه بسیار زیاد است، آب و هوا در ترکیه در بین شهرهای مختلف،متفاوت است. هرچند به طور کلی  آب و هوای ترکیه ، جلگه ای ، بسیار سبز و زیباست. اگر میخواهید اسیر سرما در ترکیه یا گرمای هوا در این کشور نشوید  بهترین زمان سفر به ترکیه در فصل های بهار و پاییز است. البته باید بدانید که گردشگران متعددی از سراسر جهان در این فصول وارد ترکیه میشوند و به طور عمومی شلوغ ترین فصل در ترکیه پاییز است.  

همه چیز درباره سیاست در ترکیه

کشور ترکیه طرفدار عدالت اجتماعی است و طالب صلح عمومی و طرفدار همبستگی ملی است . قانون اساسی در ترکیه  تاکید را بر اصل یکپارچگی تفکیک ناپذیر ملی بنا گذاشته است.

احترام به حقوق بشر و پایبند بودن به ناسیونالیسم آتاتورکی در ترکیه حائذ اهمیت فراوان است. دولت ترکیه یک جهموری به حساب می آید.

ترکیه یک کشور سکولار دموکرات به حساب می آید.

سیاست ترکیه

همه چیز درباره اقتصاد در ترکیه

این روزها همه چیز درباره ترکیه منوط به اقتصاد در کشور ترکیه میشود. سرمایه گذاری بین المللی در ترکیه روز به روز در حال افزایش است. خیلی ها صنعت توریسم در ترکیه را تنها نقطه عطف در اقتصاد کشور ترکیه میدانند اما لازم است بدانید که صنعت های مختلف در ترکیه رو به افزایش است. مثلا صنعت تولید پوشاک در ترکیه بسیار قوی است و ترکیه یکی از قطب های صنعت پوشاک در جهان محسوب میشود.

اقتصاد کشور ترکیه هر روزه رو به رشد است و ترکیه از کشورهای در حال توسعه به حساب می آید. به گزارش برخی از خبرگزاری های اقتصادی ، ترکیه ششمین اقتصاد برتر در بین کشورهای جهان است.  

اقتصاد مختلط در ترکیه بسیار حائذ اهمیت است به گونه ای که شرکت های خصوصی در ترکیه به همراه شرکت های دولتی باهمدیگر بده بستان اقتصادی دارند و به رشد و توسعه اقتصاد در ترکیه کمک میکنند. در گذر زمان فعالیت های اقتصادی مردم از کشاورزی به فعالیت های صنعتی و تولیدی در ترکیه تغییر کرده است.

ترکیه مهمترین تولیدکننده کود در اروپا محسوب میشود همچنین دومین تولید کننده شیشه در دنیا ترکیه است. ترکیه ششمین صادرکننده لباس به دنیا و هفتمین تولیدکننده فولاد و اهن در جهان است.  

عکس هایی از کشور ترکیه:

فرهنگ مردم ترکیه
کاپادوکیا
خیابان گردی استانبول
ایاصوفیه

همینطور بخوانید:

Amin Artist

اشتراک گذاری
منتشر شده توسط
Amin Artist

آخرین نوشته ها

انواع روشهای مهاجرت

روشهای مهاجرت مهاجرت یک پدیده‌ی جهانی است که در طول تاریخ انسانیت همواره وجود داشته…

2 هفته پیش

زیباترین کلیسا های کشور ترکیه

تاریخ کلیسا در کشور ترکیه تاریخچه حضور کلیساها در کشور ترکیه بسیار پیچیده و متنوع…

3 هفته پیش

جزیره های معروف ترکیه

جزایر زیبا در کشور ترکیه ترکیه یک کشور وسیع با سواحل طولانی در دریای مرمره،…

3 هفته پیش

سرمایه گذاری در بورس ترکیه

بورس ترکیه و سرمایه گذاری بورس ترکیه یکی از بازارهای مالی پررونق در منطقه خاورمیانه…

3 هفته پیش

تاریخچه ترکیه از دوره بیزانس تا معاصر

ترکیه، یکی از کشورهای مهم و تاریخی در خاورمیانه است که دارای یک تاریخچه غنی…

3 هفته پیش

واردات و صادرات ترکیه، بازرگانی ترکیه

ترکیه یکی از کشورهایی است که در زمینه بازرگانی و تجارت جهانی نقش مهمی دارد.…

4 هفته پیش